29 november 2005

Fortsättning på dagisföljetongen...

Lite nyheter att berätta har jag; -det blev tvärt NEJ på mötet angående min önskan om ändrade tider. Jag har sökt områdeschefen, men blev vidarekopplad till en bra person som jag pratat med förut, eftersom chefen var på möte hela dagen. Iallafall så fick jag rådet att skriva ner det som jag har berättat för henne tidigare, och skicka till henne, så skulle hon vidarebefodra det till en som har mandat att ta sådana beslut över huvudet på rektorn. Nu får man bara hoppas att det är en vettig människa. orkar snart inte kämpa mer. Blir gråtfärdig bara jag tänker på det! Ska man behöva välja mellan sina barn??
Utdrag ur brevet:
Jag skriver för att försöka berätta om min situation, och hur maktlös jag känner mig just nu. Det problem jag har skulle inte vara något problem någon annanstans i kommunen; eftersom vårt rektorsområde efter vad jag har hört, är det enda rektorsområdet som har beslutat att det endast är 3 timmar 5 dagar per vecka som gäller för 15-timmarsbarnen, utan undantag. Så, Felicia går på allmän förskola 9.30-12.30 varje dag, och har gjort det hela hösten.
Jag stressar varje dag, och har gjort så hela hösten, för att passa hämtningstiden 12.30, och får inte in några rutiner för mina småttingar, både mat och sovrutiner drabbas. Det hinns inte med någon mat efter deras förmiddagsvila, och mattiderna blir väldigt flytande. Det rekommenderas att man ska börja med riktig mat vid lunch, eftersom det liksom ska vara huvudmålet, men det blir omöjligt för mig, deras lunch blir kring 14, det blir välling mitt på dagen eftersom det måste gå jättefort för att jag ska hinna till dagis i tid. Vet inte hur det ska gå att få in en måltid till snart. Ofta får de inte sova färdigt på sin förmiddagsvila, utan måste väckas för att Felicia ska hämtas. Varken jag eller mina barn mår bra av detta. Det är jättesvårt att få vardagen att fungera, att få något som helst flyt. Dessutom är det olika från dag till dag när de somnar på förmiddagen, och ofta så är de helt i otakt. Vissa dagar har jag bara inte orkat, och har därför hållit Felicia hemma.
I våras, före beslutet togs, fungerade det så bra med 5 timmar tre dagar per vecka, och det är det som är mitt önskemål, inte alls någon utökad tid. Detta är för mina barns skull, inte för att JAG ska få avlastning, för det är inte alls något som jag behöver. Jag vet så väl att förskolan är för barnens skull!
Mitt önskemål är alltså att Felicia ska få vara på allmänna förskolan t.ex. 9-14 måndag, onsdag och torsdag. Då skulle det ändå bara bli en måltid. Hon skulle ju komma efter frukost, och gå före mellanmålet.
Säkert undrar du varför jag stressar så här, och inte har Felicia hemma; men då blir det ju hon som hamnar i kläm, eftersom hon älskar att vara på dagis med allt vad det innebär, och träffa alla sina kompisar. Det finns inga andra barn på området som är hemma på dagarna. Måste man välja mellan sina barn??
Jag har tagit upp mitt problem och mitt önskemål (som väl inte låter helt orimligt?) vid många tillfällen med både rektorn ---, och personalen (som enbart hänvisar till rektorn) och det är tvärt NEJ till dessa, inte direkt på grund av verksamheten på Båtsman vad jag förstår, utan på grund av beslutet att 3 timmar per dag ska gälla utan undantag. Det är principen som gäller, och så kan det ju komma andra och önska samma sak, men hur många är det som har tvillingbebisar??
Hur kan det vara så att de kan ta bort dialogen med föräldrarna, ta bort det individuella tänkandet helt, utan undantag, utan att ens försöka se till den situation man har. Jag har inte någon som bor nära och kan hämta varje dag, isåfall skulle det inte vara något problem alls.
Ungefär så plus lite till skrev jag. Svårt var det!!

1 kommentar:

kramgo_72 sa...

Det var väldigt bra skrivet...

Kram