03 januari 2006

Mitt jobb

har jag nästan inte skrivit något alls om. Det finns flera anledningar... Men iallafall så är jobbet en viktig del av livet. En del av den jag är.
Jag arbetar som sjuksköterska sedan januari 2000 då jag tog min examen. Arbetade ett år på en rehab-avdelning, ett långtidsvikariat. Sedan fick jag barn och var hemma i drygt ett år med Felicia. Efter mammaledigheten ville jag prova något nytt. Hörde med den psykiatriska avdelningen om de hade behov av vikarier, och fick fast anställning direkt!
Så, sedan 1 maj 2002 så arbetar jag på en akut psykiatrisk avdelning. Det är delvis därför det blir lite lite prat om jobbet. Tystnadsplikten. Den är viktigare än allt annat. Kanske i synnerhet på en psykiatrisk avdelning, där det finns så mycket lidande, och så mycket skam förknippat med att må dåligt psykiskt. Det finns så många fördomar. Man kan undra varför det i vårt moderna samhälle är så stigmatiserat att vara "psykiskt sjuk"? Det är så många, många, som under en kortare eller längre period i livet mår dåligt av en eller annan anledning. Och att ta läkemedel mot det är ju "hemskt" i mångas ögon. Varför? Inte är det någon som tänker två gånger om det är en kroppslig sjukdom, då tar man allt man får, och ingen tänker något om det.
Avdelningen är en"allvårdsavdelning" eller vad man ska kalla det. Vi tar hand om alla slags diagnoser. Allt ifrån ångest, depressioner, ätstörningar till psykoser av alla de slag. Det blir aldrig slentrian i jobbet! Alltid spännande, alltid givande. Känns bra att få försöka hjälpa människor att hitta tillbaka; att åtmistone komma upp till ytan igen, för att orka ta tag i livet igen.
Sedan har jag ju turen att ha jättebra arbetskamrater också. En av fördelarna med psykiatrin är ju att det är flera män som jobbar på avdelningen. Det gör att stämningen på avdelningen blir bättre. mindre prat bakom ryggen. Mindre "skitsnack". Vi arbetar så bra tillsammans. Inget större hierarkitänkande som på vissa andra ställen i vården, utan vi jobbar tillsammans. Alla lika viktiga, men med lite olika kompetensområden.

Inga kommentarer: